Groei Europese webwinkels

Nederlanders kochten in 2018 veel bij buitenlandse webwinkels in de EU. Het ging om ongeveer 1,6 miljard euro wat de consumenten besteden bij de webwinkels. Dit is een groei van 17 procent ten opzichte van 2017. Ook de aankopen van Nederlandse webwinkels steeg, als was dit percentage iets minder hoog. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers.

Het groeitempo van de aankopen bij webwinkels is tot 2015 flink toegenomen. Daarna was de stijging minder hoog. Nu is er weer een stijging te zien in het aantal inkopen bij buitenlandse webwinkels.

Internetverkopen hebben een groter omzet dan de omzet van de fysieke detailhandel. Het is ook soms zo dat een fysieke winkel een een webwinkel kan hebben. Zij verkopen dan verschillende kledingstukken zowel in de fysieke winkel als op de webwinkel. Al is het vaak wel zo dat een webwinkel meer en een exclusiever aanbod heeft.

In Nederland domineren een paar grote webwinkel het landschap. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Zalando die van verschillende merken onder andere kleding, schoenen en accessoires aanbieden. Zalando is van oorsprong een Duitse webshop, die de laatste jaren in verschillende landen groot is geworden. Ze zijn momenteel actief in 17 landen. Het hoofdkantoor bevindt zich nog steeds in Berlijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *